Liderliğin
kapsamlı bir tanımını yapmak oldukça zordur. Liderlik kaygan ve aldatıcı bir
kavramdır. Liderlik, belli bir
durumda, belli bir anda ve belli koşullar altında bir grup üzerindeki;
insanların örgütsel hedeflere ulaşmak için gönüllü olarak çabalamasını teşvik
eden, ortak hedeflere ulaşmada yardımcı olan, deneyimleri aktaran ve uygulanan
liderlik türünden hoşnut olmalarını sağlayan etkileme süreci olarak tarif
edilebilir.
Yönetici ve lider
kavramları çoğu zaman aynı gibi düşünülse de birbirinden tamamen farklıdır.
Yönetici ile lider arasındaki farkı Akiş (2004) şöyle ifade etmektedir: “Bir yönetici, var olan işi elindeki
kaynaklarla yönetir. Yönetici; işi, bilgiyi, insanları yönetir. Bunun için
güven ortamı ve açık iletişim mutlaka gerekli değildir. İyi bir liderin iyi bir
yönetici olmasını beklemediğimiz gibi, iyi bir yöneticinin de iyi bir lider
olması bekleyemeyiz. İki yeteneği de birleştirmeyi başaranlara ben “lider-yönetici”
diyorum. Bu kişiler, grubun yüzde beşini ya da onunu oluşturuyor”.
Balcı (2002) okul
yöneticilerinin, okulun eğitim ve öğretim adına anahtar bir role sahip
olduğunu, okul yöneticisinin liderlik vasıflarıyla, okul başarısının doğru
orantılı olduğunu belirtmiştir. Zigarelli (1996), etkili okul için gerekli altı
temel özelliği; okul yöneticisinin liderlik özelliği, nitelikli öğretmen,
karara katılım, iş doyumu, okul kültürü, okuldaki pozitif iletişim ve aile
desteği olarak belirlemiştir.
Genel olarak
liderlik yaklaşımları Goleman (1998) tarafından altı gruba toplanmıştır.
Bunlara ilaveten özellikle eğitimle alakalı kaynaklar dört farklı gruptan daha
bahsetmektedir. Bunlar:
1- Zorlayıcı, dayatıcı liderlik(Commanding or Otocratic):
Lider çoğunlukla kayıtsız şartsız
itaat talep eder. Bütün otorite ve sorumluluk liderde toplanmıştır. Lider
beraber çalıştığı veya aldığı kararları uygulayacak kişilere sormaz ve
karaların aynıyla uygulanmasını ister. Otoriter ortamda insanların fazla
seçenekleri yoktur ve kurallar esnek değildir. Yapılacak işler kılavuzlarla,
prosedürlerle ve yasalarla belirlenmiştir. Bu tip liderler kısa süreli ve bazı
özel durumlarda etkilidir. Uzun soluklu olamazlar. Çalışanlar her zaman “benin dediğimi yapın” diyen liderleri takip etmek istemezler.
“Liderlik
aksiyondur, makam değildir”Donald H. McCannon.
2- Yakınlık sağlayıcı liderlik (Affiliate):
Liderin önceliği bireylerdir. ‘Önce insan’ yaklaşımı
hakimdir. Sorumlu olduğu insanlarla duygusal bağ oluşturur ve sadakate
dayanarak insanları yönetir. Çalışanların motivasyonu yüksektir. Empati ve
iletişimde iyidirler. Stresli zamanlarda veya motivasyonu kaybetmiş gurupları
hareketlendirmede gerekli olan lider tipidir. Liderin duygusal suiistimalleri
etrafı için yıkıcı olabilir.
“Eğer
davranışların başkalarını etkiliyor ve güzel insan yapıyorsa; çoğu hedefle, çok
öğren, çok çalış ve kendini geliştir. Çünkü sen bir lidersin” John Quincy Adams.
3- Yön belirleyici liderlik (Pacesetting):
Liderin hedefi örnek olarak her bir bireyi yönlendirmektir. “Benim
yaptığım gibi yap, şimdi” der. Bireylerin kabiliyetlerini gözlemleyip analiz
ederek, yüksek performans standardına yükseltmek için bireye özel gelişim
basamakları hazırlar. Çalışkan, bağımsız ve performansı yüksek çalışma
gurupları hazırlayabilir. Bireysellik ön planda ve belirsiz kurallar bol olduğu
için geribildirim geç alınabilir ve bu bireyler için bunaltıcı olabilir.
Potansiyeli mevcut çalışanların bol olduğu yerlerde bu lider tipine ihtiyaç
vardır. Diğerlerine göre daha kısa sürede lider yetiştirilebilir.
“Liderler güçlerinden
dolayı değil, diğerlerine güç verdikleri için büyüktür” John Maxwell.
4- Demokratik Liderlik (Democratic):
Lider kararsız kaldığında, ekibine ne düşündüğünü sorarak,
katılım yoluyla ve ortak akılla karar verir. Çalışanların güvenini, saygısını
ve bağlılığını onları da karar alma mekanizmasının içine katarak kazanır.
Duruma göre esneklik yeteneği, yüksek moral ve gerçekçi hedefler kazandırır.
Kararlar uzun süren toplantılarla alındığı için bazen kararlar gecikir, liderin
motivasyonu kısa sürede düşer. Karışıklıklarda çözüm bulmak zorlaşır. Her şeyin
oturduğu ortamlarda verimli bir liderlik tarzıdır. Özellikle tecrübeli
elemanların bulunduğu ortamlarda etkisi bireylerin katılımıyla doğru orantılı
olarak artar.
“Gerçek liderler
takipçisi çok olanlar değil, lider yetiştirenlerdir” Tom Peters.
5- Otoriter, güven verici lider (Visioner):
Lider, “Benimle gel” diyerek insanları bir hedefe doğru
seferber eder. Görüşü berraktır, takipçileri coşkuludur. Kendi standartları
vardır, yenilikçidir ve özgürlüğü vardır. Tecrübeli elemanlarla iletişimde
zorlanabilir ve kimi zaman baskıcı olabilir. Beraber çalıştığı insanlar risk
alma yetkisine sahiptirler ve araçları kullanma özgürlükleri vardır.
“Lider insanları
gitmek istedikleri yere ulaştırandır. Büyük liderler ise insanları gitmek
istemedikleri fakat olmaları gerektiği yere ulaştıran kişidir.” Rosallyn
Carter.
6- Koçluk tarzında sürükleyici lider (Coaching):
Lider ekibine “Dene bunu” diyerek yetiştirmeye
çalışır. Çalışanları gurup halinde veya bireysel olarak geliştirmeye çalışır. Güçlü
yönlerini gösterir, zayıf yönlerini geliştirmeye çalışır. Hedefler koyar ve
geri bildirimle zorlu görevlerin üstesinden gelmelerini sağlar. Lider, sürekli
diyalog kurmada başarılıdır. Koçluk tarzı liderlerin eksik yönü gelişime kapalı
olmalarıdır. Bireyler koçun kapasitesi seviyesinde yetişirler.
Goleman’a göre yukarıda
bahsedilen lider tiplerinin hepsinde Duygusal zeka ön plandadır. Kişinin iyi
bir lider olması için de aşağıdaki beş bileşenin geliştirilmesi lazımdır.
a- Kendinin farkında olma (Self-Awareness): Öz farkındalık, insanın kendi duygularını
anlama becerisini ve bu duyguların karşı tarafta için ifade edeceğini idrak
demektir. Kendi duygularını bilen liderlerin kendine güveni olur ve
hayatlarında dengeli olurlar. İfrat ve tefrit duygulardan kaçınırlar. Hayat
dolu ve sevecen olurlar.
b- Öz düzenleme (Self-Regulation): Duyguları düzenlemek ve kontrol
atına alabilme yeteneğidir. Duygusuzluk demek değildir. Nerede nasıl
sevineceğini ve üzüleceğini kontrol edebilmektir. Davranışların duygulara göre
yerinde kullanımıdır.
c- Sosyal Beceri (Social Skill): Doğru iletişim kurabilme
becerisidir. Duyguları doğru bir biçimde anlatmak ve günlük hayata uygun
davranışları yerleştirebilmektir. Karşıdaki insanı aktif dinleyebilme, doğru
kelimeleri seçme, sözsüz iletişimi kullanabilme, liderlik ve ikna becerileri
buna dahildir.
d- Empati (Empathy): Diğer insanların mevcut durumda ne
hissettiklerini anlayabilme becerisidir. Hissedilen duyguların doğru iletişim
ve davranışlarla karşı tarafa hissettirilmesi de gerekmektedir.
e- Motivasyon (Motivation): Duygusal zekası yüksek kişiler için
para, şan, şöhret ve makam doyurucu değildir. Asıl doyum içseldir yani insanın
tatmin olmasıdır. Bu tip insanlar devamlı kendilerine hedefler koyarlar, hedefleri
için çabalarlar ve her zaman daha iyisini yapmaya çalışırlar.
Kaynaklar
Akiş, Y. T. (2004). Türkiye’nin Gerçek Liderlik Haritası. Alfa Yayınları, İstanbul.
Balcı, A. (2002). Etkili okul ve okul geliştirme. Ankara: Pegem.
ZİGARELLI, Micheal A. (1996), An Empirical Test of Conclusions From Effective Schools. Journal of Educational Research, Vol. 90, No. 2, s. 103-111.
Goleman, D. (1998). Working with emotional intelligence. New York: Bantam.
Balcı, A. (2002). Etkili okul ve okul geliştirme. Ankara: Pegem.
ZİGARELLI, Micheal A. (1996), An Empirical Test of Conclusions From Effective Schools. Journal of Educational Research, Vol. 90, No. 2, s. 103-111.
Goleman, D. (1998). Working with emotional intelligence. New York: Bantam.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder